quinta-feira, abril 13, 2006

100 anos de Beckett

Front centre, touching one another,three identical grey urns(see page 159)about one yard high.From each a head protrudes, the neck held fast in the urn´s mouth . The heads are those,from left to right as seen from auditorium,of w2,M and w1. They face undeviatingly front troughout the play, Faces so lost to age and aspect as to seem almost part of urns.But no masks. Their speech is provoked by a spotlight projected on faces alone(see page 158). The tranfer of light from one face to another is immediate. No blackout,i.e,return to almost complete darkness of opening,except where indicated. The response to light is immediate. faces impassive troughout.Voices toneless except where an expression is indicated. rapid tempo troughout. The curtain rises on a stage in almost complete darkness. Urns just discernible.Five seconds. Faint spots simultaneously in three faces. Three seconds. Voices faint,largely unintelligible. Play, a play in one-act in Sanuel Beckett Collected Shorter Plays Faber and Faber O dramaturgo Samuel Beckett , figura proeminente, da literatura e do movimento do absurdo em particular ( com todas as polémicas à volta desta designação) é hoje relembrado em todo mundo ao passarem 100 anos de seu nascimento . Para álem do dramaturgo,que trabalhou exaustivamente a linguagem até se perder dela, importa relembrar o encenador. Beckett define com tal acuracidade, pertinência as encenações de suas peças que é difícil ignorar ou sobrepor uma outra linguagem autoral à sua. Hoje o Teatro São Luiz têm um programa de excelência,orientado por Graça Lobo , que inclui uma conferência às 18h, um ciclo dos filmes de Beckett , e à noite leituras por Graça Lobo,Diogo Dória, e Sara Paz. No Porto,(mais modestamente )há um ensaio aberto de Dias Felizes no espaço 555. (Importa aqui realçar uma nota crítica para o facto de não haver nada programado,no Porto, pelo Teatro Nacional...) Durante o ano continuam as celebrações: o Festival de Almada traz a Winnie de Giorgio Sthreler( Piccolo Teatro de Milano) , a Quasi anuncia a edição completa de suas obras, A Assédio, A comuna e o Teatro Meridional tem encenações marcadas;e outras hão-de surgir.

1 comentário:

merdinhas disse...

Li o que escreveste e achei que podias gostar do post que fiz ao Beckett, também pelos seus 100 anos.